Informacje ogólne

Realizując powierzone zadania, mające na celu poprawę kwestii deficytu miejsc parkingowych
Krakowie, a także wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców, Miejska Infrastruktura Sp. z o.o. realizuje i zarządza parkingami wykonanymi zarówno w systemie „Parkuj i jedź”, lokalizowanymi przy pętlach tramwajowych bądź punktach przesiadkowych jak również parkingami podziemnymi lub naziemnymi znajdującymi się w centrum miasta.

Zgodnie z przyjętą polityka parkingową, docelowo w Krakowie działać będzie uzupełniający się system dwóch rodzajów parkingów: pierwszy to parkingi kubaturowe, znajdujące się w Śródmieściu Krakowa, działające na zasadach komercyjnych. Drugi z systemów, „Parkuj i jedź”, jest ściśle powiązany z komunikacją miejską, a parkingi są i będą lokalizowane przy pętlach tramwajowych i ważniejszych punktach przesiadkowych.

Obecnie w Krakowie działają trzy śródmiejskie parkingi kubaturowe. Dwa podziemne – pod placem Na Groblach i przy Muzeum Narodowym oraz naziemny parking wielopoziomowy w Starym Podgórzu, na tyłach KS Korona.

Operatorem „Parkingu przy Muzeum” oraz „Parkingu Stare Podgórze” jest spółka Miejska Infrastruktura. Łącznie to ponad 330 miejsc postojowych, zlokalizowanych w dogodnych miejscach Krakowa, blisko najważniejszych i najcenniejszych miejsc naszego miasta. Parkingi oferują atrakcyjne ceny za postój. Zostawiając pojazd na jednym z zarządzanych przez Miejską Infrastrukturę obiektów pieszo, rowerem, bądź komunikacją miejską można szybko dostać się do centrum miasta, by brać udział w wydarzeniach kulturalnych, koncertach, zwiedzać zabytki i muzea. Parkingi położone są blisko ważnych dla mieszkańców miejsc użyteczności publicznej – w zasięgu paru minut są budynki Urzędu Miasta Krakowa, czy Starostwa Powiatu Krakowskiego.

Drugim z systemów parkingowych wprowadzanych przez Miejską Infrastrukturę Sp. z o.o. jest system „Parkuj i jedź”. Obecnie spółka realizuje proces inwestycyjny związany z budową czterech takich parkingów: trzy z nich – Kurdwanów, Bieżanów i Mały Płaszów zlokalizowane będą przy pętlach tramwajowych. Natomiast parking Bronowice powstanie w rejonie punktu przesiadkowego, integrującego komunikację tramwajową, kolejową i autobusową. Do końca tego roku zostaną wybrani wykonawcy dla parkingów Bieżanów i Kurdwanów. W przyszłym roku – dla dwóch pozostałych. W kolejnych latach zostaną przygotowane parkingi „Parkuj i jedź” przy pozostałych punktach przesiadkowych. Parkingi realizowane są również z wykorzystaniem środków Unii Europejskiej.

Istotą funkcjonowania systemu „parkuj i jedź” jest przejęcie przez transport publiczny większości podróży wykonywanych samochodami osobowymi z obszarów zewnętrznych do Krakowa, a w szczególności do centrum miasta. Atrakcyjna oferta, sprawna komunikacja publiczna oraz możliwość kontynuowania podróży na podstawie biletu parkingowego, stanowić ma dla użytkowników zachętę i rekompensatę za ograniczoną dostępność wjazdu samochodem do centrum miasta. Lokalizowanie parkingów realizowanych w tym systemie bezpośrednio przy przystankach początkowych (pętlach tramwajowych) ma dodatkowo uatrakcyjnić ofertę i stanowić alternatywę, a także sposób na podróżowanie po mieście.