Informacje ogólne

Zgodnie z przyjętą polityka parkingową, docelowo w Krakowie działać będzie uzupełniający się system dwóch rodzajów parkingów: pierwszy to parkingi kubaturowe, znajdujące się w Śródmieściu Krakowa, działające na zasadach komercyjnych. Drugi z systemów, "parkuj i jedź" P+R, jest ściśle powiązany z komunikacją miejską, a parkingi są lokalizowane w rejonie pętli tramwajowych i ważniejszych punktach przesiadkowych.

Obecnie w Krakowie działają trzy śródmiejskie parkingi kubaturowe. Dwa podziemne: pod placem Na Groblach i przy Muzeum Narodowym oraz naziemny parking wielopoziomowy w Starym Podgórzu, na tyłach KS Korona.

Operatorem "Parkingu przy Muzeum" oraz "Parkingu Stare Podgórze" jest spółka Miejska Infrastruktura. Łącznie 335 miejsc postojowych. Parking przy Muzeum zlokalizowany jest w ścisłym centrum, a w jego bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się m. in. Błonia Krakowskie, Park Jordana czy Muzeum Narodowe w Krakowie. Naziemny "Parking Stare Pogórze" znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie Rynku Podgórskiego, Parku Bednarskiego oraz Dzielnicy Kazimierz.

Parkingi kubaturowe oferują atrakcyjne ceny za postój z możliwością zakupu abonamentów postojowych. Zostawiając pojazd na jednym z zarządzanych przez Miejską Infrastrukturę obiektów pieszo, rowerem, bądź komunikacją miejską można szybko dostać się do centrum miasta, by brać udział w wydarzeniach kulturalnych, koncertach, zwiedzać zabytki i muzea. Parkingi położone są blisko ważnych dla mieszkańców miejsc użyteczności publicznej – w zasięgu paru minut są budynki Urzędu Miasta Krakowa, czy Starostwa Powiatu Krakowskiego.

Drugim z systemów parkingowych zarządzanych przez Spółkę jest system "Parkuj i jedź" P+R. Istotą funkcjonowania systemu "Parkuj i jedź" jest przejęcie przez transport publiczny większości podróży wykonywanych samochodami osobowymi z obszarów zewnętrznych do Krakowa, a w szczególności do centrum miasta. Atrakcyjna oferta, sprawna komunikacja publiczna oraz możliwość kontynuowania podróży na podstawie biletu parkingowego, stanowić ma dla użytkowników zachętę i rekompensatę za ograniczoną dostępność wjazdu samochodem do centrum miasta. Lokalizowanie parkingów realizowanych w tym systemie bezpośrednio przy przystankach początkowych (pętlach tramwajowych) ma dodatkowo uatrakcyjnić ofertę i stanowić alternatywę, a także sposób na podróżowanie po mieście.

Obecnie Spółka zarządza trzema parkingami w systemie "Parkuj i jedź": P+R "Czerwone Maki", P+R "Kurdwanów" i P+R "Nowy Bieżanów". Realizowane są kolejne zadania związane z budową parkingów w tym systemie: P+R "Mały Płaszów" zlokalizowany będzie w rejonie pętli tramwajowej Mały Płaszów oraz P+R "Bronowice" powstanie w rejonie punktu przesiadkowego, integrującego komunikację tramwajową, kolejową i autobusową.

W najbliższych latach zostaną wybudowane obecnie przygotowane parkingi "Parkuj i jedź" P+R w rejonie pętli tramwajowej Krowodrza Górka, P+R "Pachońskiego" i P+R "Górka Narodowa". W każdym przypadku Parkingi w systemie P+R realizowane są również z wykorzystaniem środków Unii Europejskiej.